Suomalainen CSI Composite Solutions and Innovations Oy on vuosien ajan kehittänyt komposiittiteknologiaan perustuvia puhaltimien siipipyöriä, jotka ovat noin 70% kevyempi kuin vastaava terässiipipyörä, tarjoavat 3-5 kertaa pidemmän elinkaaren, sietävät syövyttävää ympäristöä ja joilla ei ole käytön suhteen vastaavia rajoitteita kuin perinteisillä hitsatuilla siipipyörillä. Komposiittipyöriä on toimitettu joitakin satoja kappaleita erilaisiin teollisuuden käyttökohteisin. Loppuasiakkaiden kokemusten perusteella X-tend Impeller-siipipyörillä on erittäin syklisessä käytössä edellä lueteltujen hyötyjen lisäksi saavutettu jopa 75% energiansäästö.
”Näin valtavan energiansäästön syyt ovat loppujen lopuksi hyvin yksinkertaiset. Esimerkiksi lasinkarkaisuprosessissa, jossa tarvitaan noin 100 sekunnin intervallilla 15 sekunnin ajan erittäin paljon ilmaa, voidaan komposiittipyörää sen keveyden ja mekaanisten ominaisuuksien johdosta ajaa niin, että kiihdytetään tyypillisesti halkaisijaltaan noin 1500 mm oleva siipipyörä esim. 1850rpm pyörimisnopeuteen alle viidessä sekunnissa, pyöritetään siipipyörää 15 sekuntia täydellä pyörimisnopeudella ja pysäytetään puhallin, kun ilmaa ei enää tarvita. Teräspyörällä ei vastaava pysty tekemään, koska sen hitsaussaumat väsyvät nopeasti jatkuvissa nopeuden muutoksissa, eikä se kiihdy tai hidastu riittävän nopeasti korkean massan aiheuttaman hitausmomentin vuoksi. Käytännössä teräspyörää siis joudutaan ajamaan koko ajan täydellä nopeudella ja puhalluksen ilmamäärää säädellään puhaltimen imukanavaa sulkemalla. Sen lisäksi, että ero energiankulutuksessa on komposiittipyörän eduksi jopa 75%, niin komposiittipyörän elinikä on jopa 3-5 kertaa pidempi huolimatta äkkiseltään aika rajusta käyttötavasta.”, kuvailee CSI:n tekninen johtaja ja osakas Jani Korpimäki energiansäästön taustoja.
CSI Composite Solutions Oy:n kehittämiä siipipyöriä voidaan käyttää ilman siirtämiseen lukuisissa mitä erilaisemmissa käyttökohteissa, joissa käyttölämpötila on tyypillisesti alle 150°C. Siipipyörien, samoin kuin muidenkin komposiittituotteiden muotoilu, on varsin vapaata. Asiakastarpeen mukaisesti räätälöitävät siipipyörät ovat tyypillisesti halkaisijaltaan hiukan alle 500 mm:stä aina 3000 mm asti. CSIn patenttihakemusvaiheessa olevan valmistusprosessin ansiosta siipipyörien geometria on muunneltavissa nopeasti ja kustannustehokkaasti. Tämän ansiosta siipipyörät sopivat niin uusien koneiden komponenteiksi kuin varaosiksi jo käytössä oleviin puhaltimiin. Lähtötiedoksi siipipyörän suunnitteluun ja valmistamiseen tarvitaan siipipyörän geometria, käyttöolosuhteet ja pyörimisnopeus. Varaosakohteissa voidaan 3D-mallin puuttuessa tarjota myös 3D-skannauspalvelu asiakkaan luona geometrian määrittämiseksi. Kaikki laminaattirakenteiset siipipyörät ultraäänitarkastetaan ennen toimitusta. NDT-tarkastuksia voidaan suorittaa myös asiakkaan luona pidempään käytössä olleille siipipyörille, mikäli esim. värähtelymonitorointi antaa viitteitä muutoksista puhaltimen tasapainotuksessa.
X-tend Impeller siipipyörät ovat esillä HANNOVER ENERGIZING A SUSTAINABLE INDUSTRY 31.03. – 04.04.2025